Rozwój dziecka

1 MIESIĄC

ROZWÓJ MOWY

  • dziecko wykonuje energiczne ruchy ssania, wydaje odgłosy mlaskania
  • wydaje pojedyncze dźwięki samogłoskopodobne i spółgłoski, gdy jest zadowolone

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE

  • w pierwszym miesiącu życia dziecko uczy się skupiać uwagę na twarzy osoby dorosłej
  • śledzi wzrokiem przedmioty poruszające się przed jego twarzą po łuku
  • lokalizuje źródła dźwięku
  • zmienia aktywność pod wpływem bodźca dźwiękowego (np. uspokaja się przy kołysankach)
  • dziecko uspokaja się, gdy się je podnosi, reaguje na bodźce zmianą mimiki
  • odwraca się od nieprzyjemnych zapachów

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • odrywa nos od materaca, nisko unosi głowę
  • utrzymuje głowę w górze przez 3 sekundy w leżeniu na brzuchu
  • występuje odruch chwytny, który nie ma nic wspólnego z kontrolą woli
  • przybiera pozycję embrionalną (dobrze sprawdza się tu „zagnieżdżanie” dziecka w kocyku)
  • utrzymuje zgięciową pozycję ciała, występuje silny odruch zamykania dłoni
  • dziecko wkłada kciuk do buzi, może pociągnąć kocyk, na którym leży

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • niemowlę czując wilgoć przez pieluszkę może zapłakać podczas snu

4 MIESIĄCE

ROZWÓJ MOWY

  • wydaje coraz więcej dźwięków
  • bawi się językiem i ustami
  • „wypowiada” głoski podobne do W, M, B
  • odpowiada na dźwięki wydawane przez dorosłego (dialoguje)

KONTAKTY SPOŁECZNE

  • rozpoznaje bliskie osoby, reaguje na ich zniknięcie, okazuje zadowolenie mimiką i ruchami ciała
  • śmieje się głośno, gdy się je zaczepia, wydaje okrzyki radości w znanych i lubianych sytuacjach (np. podczas przytulania, kąpieli, spaceru)
  • ogląda swoje odbicie w lustrze
  • potrafi przyciągać uwagę opiekunów (piskami, śmiechem, dźwiękami)

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE

  • słucha dźwięków, które wydaje z siebie grzechotka, a także odgłosów wywołanych przez przedmioty, którymi manipuluje dorosły
  • potrafi dłużej koncentrować wzrok na przedmiocie
  • obserwuje zarówno swoje dłonie, jak i trzymane przedmioty
  • umie skupić wzrok na przedmiotach które są i daleko, i blisko
  • reaguje z radością i ożywieniem na widok znanych przedmiotów i wie, jak się nimi bawić
  • patrzy z uwagą na miejsce, z którego opiekun zabrał zabawkę

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • unosi głowę pod kątem prostym i utrzymuje ją sztywną podczas pionowego trzymania na rękach
  • doskonali umiejętności siedzenia z całkowitym podparciem i z pomocą opiekuna
  • podtrzymywane pod pachy dziecko opiera się nóżkami o podłoże i utrzymuje na nich swój ciężar
  • pojawia się chwyt dowolny zależny od woli dziecka

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • dziecko oddaje rzadziej mocz, ale wzrasta jego objętość

6 I PÓŁ MIESIĄCA

KONTAKTY SPOŁECZNE I ZABAWA

  • z zaciekawieniem przygląda się obcym (może zapłakać na ich widok)
  • na widok znanej osoby reaguje śmiechem, gaworzeniem
  • zaczyna rozumieć proste zakazy
  • reaguje na własne imię
  • wyrzuca zabawki i podnosi je
  • przytrzymuje łyżeczkę podczas karmienia, próbuje przytrzymywać butelkę
  • może trzymać 2 zabawki, każdą w innej ręce
  • podtrzymuje zabawkę podczas zabawy, zaczyna jej celowo używać i sięgać po to, co je interesuje

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE

  • dziecko ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi, wydobywa z nich dźwięk
  • spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu
  • słucha wydobywanego przez siebie dźwięku
  • uspokaja się, gdy usłyszy muzykę
  • porównuje przedmioty patrząc raz na jeden, raz na drugi

ROZWÓJ MOWY

  • dziecko powtarza niektóre sylaby
  • pojawia się gaworzenie samonaśladowcze

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • dziecko obraca się z brzucha na plecy i odwrotnie
  • zaczyna pełzać
  • swobodne odwracanie głowy w kierunku bodźca, utrzymanie sztywnej główki w pozycji pionowej
  • samodzielne siedzenie bez podparcia (dziecko zazwyczaj jeszcze wtedy czegoś się przytrzymuje)
  • przechodzi z pozycji leżącej lub siedzącej do stojącej po podciągnięciu za rączki
  • w pozycji stojącej podejmuje pierwsze próby stawiania kroków
  • dziecko podejmuje próby samodzielnego stania
  • ok. 7 m.ż. dziecko samodzielnie stoi z podparciem i wykonuje pierwsze próby robienia kroczków
  • dziecko chwyta i manipuluje przedmiotami jedną ręką

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • dziecko zachowuje suchość przez 1-2 h

9 MIESIĄC

KONTAKTY SPOŁECZNE I ZABAWA

  • jest zainteresowane otoczeniem, gdy siedzi lub gdy jest brane na ręce
  • rozpoznaje obce osoby i często się ich boi (płacze, odwraca głowę)
  • wykonuje proste polecenia
  • umie odmachać (np. PA PA)
  • przygląda się z zainteresowaniem innym dzieciom
  • zaczyna naśladować niektóre odgłosy zwierząt
  • ma już swoje ulubione gry i zabawy, śmieje się podczas ich wykonywania, zna pierwsze zabawy
  • paluszkowe („kosi, kosi” itp.)
  • może chować przedmioty, gdy widzi, że ktoś się zbliża

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE

  • dziecko przygląda się przedmiotom, manipuluje nimi
  • potrafi poszukiwać wzrokiem przedmiotu, który nagle zniknął z jego pola widzenia
  • śledzi ruch zabawek wyrzucanych z łóżeczka
  • naśladuje czynności dorosłego
  • uczy się rozumieć emocjonalne zabarwienie wypowiedzi

ROZWÓJ MOWY

  • dziecko gaworzy wyraźnie podwajając sylaby I wypowiada słowo złożone z 2 sylab
  • chętnie i intensywnie wchodzi w „dialog” z innymi
  • pojawia się gest wskazywania palcem
  • początek pola wspólnej uwagi i rozumienia intencji dorosłego

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • dziecko doskonali umiejętność podnoszenia się i korzysta przy tym z niewielkiego podparcia
  • dziecko stawia kroki z równoczesnym przytrzymaniem się obiema rączkami np. mebli

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • dziecko może pozostać suche po drzemce lub spacerze
  • może pojawić się pierwsze sukcesywne posadzenie na nocniku

1 ROK ŻYCIA

KONTAKTY SPOŁECZNE I ZABAWA

  • potrafi wykonać proste polecenia np. podaje przedmiot
  • obserwuje inne dzieci i je zaczepia
  • lubi słuchać muzyki, reaguje na nią emocjonalnie
  • lubi obserwować swoje odbicie w lustrze, uśmiecha się do niego, dotyka je
  • lubi zabawę w chowanego
  • samodzielnie pije z filiżanki, bawi się w burzenie wieży
  • potrafi przez jakiś czas bawić się samo
  • jasno wyraża swoje niezadowolenie, gdy nie udaje mu się czegoś wykonać lub gdy czegoś nie potrafi

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE

  • kontroluje wzrokiem czynności, które wykonuje za pomocą kredki, łyżeczki itp.
  • potrafi mniejszy przedmiot włożyć do większego
  • wykorzystuje sznurek, by przyciągnąć do siebie przedmiot (np. autko na sznurku)
  • rozumie polecenia słowne, które są poparte gestem (tu, nie wolno!)

ROZWÓJ MOWY

  • dziecko rozumie proste polecenia, nazwy niektórych osób, przedmiotów i czynności
  • potrafi powtórzyć słowa i sylaby wypowiadane przez dorosłego
  • samodzielnie używa kilku słów
  • zwraca się do opiekunów (mama, tata, baba), zna imiona najbliższych mu osób
  • nazywa przedmioty wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (np. bum bum, fu fu)

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ; ZABAWA

  • pewnie raczkuje na rękach i kolanach
  • siedząc utrzymuje równowagę
  • samodzielnie wstaje, stoi, a stojąc schyla się po przedmioty
  • chodzi przy meblach lub trzymając się dorosłego
  • próbuje wspinać się na schody
  • bawi się klockami
  • zna zastosowanie przedmiotów codziennego użytku i próbuje ich używać
  • lubi bawić się wodą
  • wprawia w ruch przedmioty, które wydają dźwięk
  • bazgrze kredką po papierze
  • miesza łyżeczką w kubeczku
  • trzyma dwa przedmioty, potrafi chwycić trzeci
  • umie wyjmować przedmioty z pudełka
  • jeśli się mu pokaże, wrzuca przedmioty do pudełka

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • dziecko kaprysi, gdy w pewnych porach dnia czuje wilgoć pieluszki

REAKCJA NA STRES

  • płacz, intensywne ssanie kciuka, pieluchy, rąbka pościeli lub innego przedmiotu przed snem, w nocy
    lub podczas dnia
  • przejściowe i przypadkowe rozmazywanie stolca
  • kołysanie się przed snem, trzęsienie łóżeczkiem, walenie głową,przekręcanie głową z jednego boku
    na drugi
  • dotykanie genitaliów i elementy masturbacji

1,5 ROKU

ROZWÓJ MOWY

  • występują wypowiedzi głównie jednowyrazowe, rzadziej dwuwyrazowe
  • dziecko rozumie proste polecenia i zakazy

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • dziecko może zacząć biegać
  • buduje wieżę z 2 klocków

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • dziecko potrafi skinieniem głowy lub słowem tak/nie na pytanie, czy chce mu się siku
  • może samo poprosić mówiąc „siku”
  • jeżeli się przemoczy, to samo ściąga ubranie i jest zawstydzone

REAKCJA NA STRES

  • emocjonalna reakcja na rozłąkę z opiekunem
  • intensywne ssanie kciuka nawet kilka godzin dziennie, przed zaśnięciem i w nocy
  • może zdarzyć się kołysanie i trzęsienie łóżkiem
  • rzadkie rozmazywanie stolca
  • przesuwanie mebli, wyciąganie rzeczy z szafy, darcie tapet i książek
  • napady niekontrolowanej wściekłości

CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU

  • przy wysokich temperaturach mogą pojawić się konwulsje

21 MIESIĘCY

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • dziecko podejmuje pierwsze próby samodzielnie rozebrania się
  • buduje wieżę z 5 klocków

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • zgłasza wypadki wskazując na mokre plamy
  • woła po nasiusianiu lub przed
  • cieszy się ze swoich sukcesów, jednak przez częstsze oddawanie moczu częściej zdarzają mu się
    „wypadki”

REAKCJA NA STRES

  • niszczenie pościeli
  • ściąganie ubrań i bieganie nago po mieszkaniu

CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU

  • kłopoty z wydalaniem, częste biegunki

DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU

  • ulubionym słowem dziecka jest „nie”, a ulubionym kierunkiem – „w drugą stronę”; trzeba
    przewidywać reakcje i uciekać się do rozmaitych sztuczek, aby nakłonić dziecko do pozytywnych
    zachowań
  • dziecko nie zareaguje na „chodź tu” – trzeba je nęcić zabawką lub ciekawym przedmiotem; można
    też wziąć dziecko na ręce i przynieść
  • otoczenie dziecka musi być uproszczone, nadmierna ilość bodźców będzie je rozpraszać
  • mówiąc do dziecka należy posługiwać się możliwie najprostszym językiem
  • rzeczy niebezpieczne umieszczamy poza zasięgiem dziecka, ponieważ nie zrozumie ono, że czegoś nie można ruszać
  • nie pytamy dziecka o zdanie; pytania zadajemy tak, żeby miało jak najmniej możliwości powiedzenia „nie”

2 LATA

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE

  • potrafi umieszczać klocki o różnych kształtach (lub różnych wielkościach) w odpowiednich otworach
  • dobiera do siebie identyczne obrazki, takie same zabawki
  • dobiera pary: odpowiedni obrazek do danej zabawki (np. do misia – obrazek misia itp.)
  • identyfikuje i różnicuje nowe wyrażenia dźwiękonaśladowcze, słowa, melodie i piosenki
  • podejmuje próby grania na instrumentach muzycznych

ROZWÓJ MOWY

  • występuje stały wzrost słownictwa
  • pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe i pierwsze zdania
  • dziecko często o sobie mówi w 3 osobie
  • pojawia się tryb rozkazujący

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • w 21-24 m.ż. dziecko podejmuje pierwsze próby jazdy na rowerku, buduje konstrukcje na płaszczyźnie, odkręca pokrywki
  • dziecko potrafi zbudować wieżę z 6 klocków

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • nie buntuje się przeciwko siadaniu na nocniku i regularnie zgłasza potrzeby
  • w ubikacji samo potrafi zdjąć bieliznę
  • potrafi zachować suchość przez całą noc, jeśli się je wysadzi, choć to wysadzenie w nocy może zakłócić jego sen

REAKCJA NA STRES

  • rzadsze ssanie kciuka
  • reakcje stresowe mają wyraźny związek ze stanami głodu, zmęczenia i przygnębienia
  • może się zdarzyć rozmazywanie stolca
  • kołysanie się, trzęsienie łóżkiem, podskakiwanie, walenie i gwałtowne turlanie głową
  • wiele żądań przed snem
  • dziecko rzadko rozładowuje napięcia, zaś zostawione samo w pokoju wyciąga wszystko z szaf i szuflad

OBAWY I LĘKI

  • lęki słuchowe: pociąg, ciężarówka, grzmot, spłukiwanie wody w sedesie, odkurzacz
  • lęki wizualne: ciemne kolory, duże przedmioty, dziekie zwierzęta, wiatr, duże kapelusze
  • lęki przestrzenne: zmiana położenia zabawki czy łóżeczka, przeprowadzka do nowego domu, lęk przed wpadnięciem do studzienki ściekowej
  • obawy związane z ludźmi: wyjazd matki, jej nieobecność w porze zasypiania

DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU

  • dziecko jest bardziej posłuszne, potrafi wpływać na swoje otoczenie
  • należy mu pomagać chroniąc przed skomplikowanymi sytuacjami i posługując się możliwie najprostszym językiem
  • dzieci nadmiernie przeciągają wykonywane czynności; wówczas trzeba wkroczyć, nęcić wizją kolejnej czynności, kierować uwagę na interesującą zabawkę
  • przy przejściu do następnej czynności dobrze dziecko o tym uprzedzić (myjemy ręcę, bo będzie obiad)
  • dziecko nie dzieli się swoją własnością z czystej, wrodzonej dobroci; udostępni swoją zabawkę, jeśli powiemy: „Kuba potrzebuje tego auta”

2,5 ROKU

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • potrafi wstrzymać oddawanie moczu nawet do 5 h
  • dziecko potrafi, zajmując się inną czynnością, wstrzymać na chwilę sikanie, po czym podejmuje czynność na nowo
  • może mieć problemy z początkiem oddawania moczu

REAKCJA NA STRES

  • ssanie palca lub innych przedmiotów może wystąpić w nocy
  • czasem zdarza się kołysanie, walenie głową
  • nieco masturbacji
  • u dzieci sprawnie posługujących się językiem może pojawić się jąkanie
  • darcie tapet, odrapywanie tynków, ścian
  • wielki bałagan w pokoju, niszczenie przedmiotów, książek, zabawek
  • napady wściekłości, ataki agresji; dziecko może uderzyć obcego

CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU

  • kłopoty z wydalaniem, długi okres wstrzymywania moczu, u dziewczynek – częste zaparcia
  • częste przeziębienia przenoszące się na uczy, szczególnie u dzieci, które mówią powoli
  • krwawienie z nosa podczas wypadków

OBAWY I LĘKI

  • wiele lęków, a najwięcej przestrzennych: strach przed ruchem, przesuwaniem przedmiotów, niekontrolowanym przemieszczaniem się
  • zbliżające się duże przedmioty np. autobus, samolot, ciężarówka

ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE

  • dziecko dostrzega różnice pomiędzy pozycjami chłopców podczas sikania, a dziewczynek
  • zaczyna interesować się różnicami anatomicznymi występującymi między chłopcem a dziewczynką

DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU

  • wiek skrajności; sytuacje wyboru nie są dobre, chyba że dotyczą błahych rzeczy np. „chcesz czerwone czy niebieskie?”
  • dzieci niechętnie dzielą się czymkolwiek. Można im pomóc znaleźć „coś innego dla Kuby”, ale nie można oczekiwać, że z wrodzonej dobroci odstąpią swoją zabawkę.
  • Dzieci bywają agresywne i samolubne
  • należy odpowiednio przystosować otoczenie dziecka: zamykamy drzwi, chowamy rzeczy, których nie powinno ruszać. Jest to bardziej skuteczne niż zakazy i nakazy słowne
  • z wyjątkiem sytuacji, gdy oczekujemy bezwzględnego posłuszeństwa, powinniśmy mówić do dziecka tak, by uszanować jego dumę np. „może byśmy…”, „chodź, zrobimy to i to”
  • zważając na konkretny sposób myślenia pociech, należy używać słów i zwrotów, które mają dla dziecka znaczenie np. „musi mieć”, „potrzebuje”, „zapomniałeś” itp.
  • unikamy pytań, na które można powiedzieć „nie” (np. zamiast: schowaj buty mówimy „a gdzie się daje buty?”)
  • można żartować. Gdy dziecko mówi „nie, nie, nie!” z żartem możemy odpowiedzieć „tak, tak, tak”

3 LATA

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE

  • umie układać figury i obrazki w konturach
  • składa obrazki z części
  • potrafi klasyfikować ze względu na kolor, kształt, kryterium użycia
  • identyfikuje i różnicuje nowe słowa oraz rozumie dłuższe wypowiedzi
  • powtarza melodie
  • pojawia się słuchanie tekstów czytanych

ROZWÓJ MOWY

  • pojawia się coraz więcej głosek, dziecko często zmiękcza dźwięki
  • buduje złożone zdania
  • znacznie wzrasta sprawność komunikacji i kompetencji społecznej

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • dziecko sprawnie chodzi i biega, a także pewnie trzyma przedmioty podczas poruszania się
  • umie stać 2-3 s. na jednej nodze
  • rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę
  • potrafi jeździć na trójkołowym rowerku·nie ma problemów z włożeniem i zdjęciem niektórych ubrań
  • buduje wieżę z 8 klocków
  • rysuje linię pionową, poziomą, krzyżyk, kółko
  • potrafi sam jeść, posługuje się łyżeczką, kubkiem
  • samodzielnie myje ręce, buzię
  • układa sortery, dopasowuje klocki do odpowiednich kształtów

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • dziecko poprawnie wykonuje wszystkie czynności i zgadza się na tę pomoc, która jest niezbędna
  • coraz mniej jest wypadków
  • potrafi zachować suchość przez całą noc, a po przebudzeniu poprosić, by je zaprowadzono do ubikacji
  • dziewczynki mogą próbować sikać w pozycji stojącej

REAKCJA NA STRES

  • ssanie kciuka lub innego przedmiotu w nocy lub za dnia, ale podczas snu dziecko pozwala sobie wyjąć kciuk
  • może spacerować w nocy po domu

CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU

  • oznaki dużego zmęczenia

OBAWY I LĘKI

  • najwięcej lęków wizualnych: czarownice, starzy i pomarszczeni ludzie itp.
  • lęk przed ciemnością, zwierzętami, policjantami i włamywaczami
  • obawa, że rodzice wieczorem wyjdą z domu

ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE

  • słowami próbuje wyrazić zainteresowanie pozycjami przybieranymi do siusiania przez dziewczynki i chłopców
  • dziewczynki próbują sikać na stojąco

SKĄD SIĘ BIORĄ DZIECI?

  • dziecko zaczyna się interesować niemowlakami, chce mieć własne
  • nie rozumie, co to znaczy, że niemowlę rozwija się w brzuchu mamy, ale wie, że pochodzi ze szpitala
  • wiele dzieci wierzy, że niemowlę można kupić w sklepie tak jak i inne nowe przedmioty

DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU

  • dziecko używa nadmiernie „ja też” stąd chcąc uzyskać dane zachowanie można wskazać inne dziecko, które wykonuje pożądaną czynność
  • lepiej powiedzieć „jemy przy stole” niż „nie jemy w wannie”
  • dzieci mogą dużo zrobić, jeśli obieca im się niespodziankę
  • dobrze reagują na podniety językowe: nowe, duży, silne, niespodzianka, tajemnica, możesz pomóc, możesz spróbować
  • dzieci potrafią słuchać argumentów np. „chodź, poskładamy klocki. Będziemy mieć więcej miejsca  do zabawy po obiedzie”
  • zdarza się, że dzieci dobrze reagują na fantazyjne określenia, typu: czy mały siłacz potrafi przenieść tę kłodę (tj. krzesełko)?
  • Dobre są metody pośrednie np. można nakłonić dziecko do zdjęcia butów zgadując kolor jego skarpetek itp.

3,5 ROKU

REAKCJA NA STRES

  • dziecko coraz częściej potrzebuje wyładować napięcie emocjonalne
  • często ssa palec, nawet w ciągu dnia
  • występuje plucie, silne jąkanie się, dłubanie w nosie, obgryzanie paznokci, drżenie rąk, potykanie i przewracanie się oraz płaczliwość

4 LATA

ROZWÓJ MOWY

  • dziecko buduje zdania rozwinięte i złożone
  • zna coraz więcej przymiotników i używa ich do opisu różnych rzeczy
  • występuje coraz mniej neologizmów i błędów językowych
  • dziecko zaczyna o wszystko pytać; jego ulubionym pytaniem jest „dlaczego?”
  • nazywa relacje przestrzenne, umie opisać położenie zabawek, przedmiotów

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ

  • potrafi wchodzić i schodzić po schodach krokiem naprzemiennym
  • łapie piłkę przedramionami i przyciska ją do siebie
  • potrafi podskoczyć, przeskoczyć przeszkodę lub z niej zeskoczyć
  • nie ma problemów z kopaniem i rzucaniem piłki
  • dziecko rysuje po śladzie i potrafi zamalować wyznaczony fragment kartki

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • może pojawić się zainteresowanie ubikacjami w innych domach

REAKCJA NA STRES

  • ssanie palca tylko podczas snu
  • dziecko staje się nie do opanowania a) motorycznie: ucieka, kopie, pluje, obryza paznokcie, dłubie w nosie, robi miny oraz b) werbalnie: przechwala się o obraża, celowo wykrzywia język, używa brzydkich słów, cieszą go wulgaryzmy
  • ·lęki i koszmary senne
  • potrzebuje oddać mocz w sytuacji stresowej
  • ból brzucha, a nawet wymioty

CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU

  • przez całą zimę dziecko może zapadać na jedno przeziębienie po drugim
  • bóle brzucha w sytuacjach społecznych
  • potrzeba oddania moczu w sytuacjach stresujących oraz podczas posiłków
  • zdarzają się „wypadki” w sytuacjach nerwowych
  • w razie upadku zdarza się utrata przednich zębów

OBAWY I LĘKI

  • powracają lęki słuchowe, szczególne odgłosy silników
  • obawa przed ciemnością, dzikimi zwierzętami
  • lęk przed wyjściem matki z domu, szczególnie wieczorem

ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE

  • dziecko wykazuje duże zainteresowanie pępkiem
  • w sytuacji stresującej chwyta się za genitalia i często chce siusiu
  • dzieci mogą bawić się w „pokazywanie”
  • pojawiają się gry słowne związane z wydalaniem
  • dziecko rząda prywatności dla siebie i paradoksalnie wykazuje duże zaciekawienie czynnościami toaletowymi innych ludzi

SKĄD SIĘ BIORĄ DZIECI?

  • pyta, skąd się biorą dzieci
  • niektóre zaczynają wierzyć, że z brzucha mamy, ale innym wciąż jest bliższa wersja, że pochodzą ze sklepu
  • pytania, jak wydostało się z brzucha mamy
  • wiele dzieci wierzy, że niemowlę wychodzi przez pępek

DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU

  • charaktersytyczne są zachowania „nie do opanowania”; należy przymknąć oko na nadmiar arogancji, buntowniczości
  • wydając polecenia można skorzystać z ukochanej przez dzieciaki czteroletnie skłonności do przesady
  • dzieci są żądne sztuczek i przygód; możemy to wykorzysać mówiąc: chodź, skaczemy do pokoju lub szybko, wyskakujemy z kurtek
  • odwołujemy się do niedawno obudzonego zainteresowania liczbami np. „kiedy duża wskazówka dojdzie do szóstki, masz być w łóżku” lub „ciekawe, czy potrafisz się ubrać, zanim dolicze do dziesięciu”
  • skuteczne jest wydawanie poleceń szeptem, stwarzanie atmosfery tajemnicy
  • dzieci są wciąż silno związane z wyobrażonymi przyjaciółmi; można to wykorzystać, by je nakłonić do posłuszeństwa

5 LAT

ROZWÓJ MOWY (w 5 i 6 r. ż.)

  • dziecko coraz swobodniej potrafi prowadzić narracje
  • pojawia się wiedza o języku (metajęzykowa) i zainteresowanie słowami
  • dziecko swobodnie operuje elementami słownikowymi i gramatycznymi (rzadkie błędy językowe)

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ (w 5 i 6 r. ż.)

  • dziecko potrafi nauczyć się tańczyć, pływać, jeździć na nartach, łyżwach itp.
  • umie powtórzyć sekwencję kilku ruchów
  • dziecko skacze na skakance
  • potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • dziecko bierze samo odpowiedzialność za potrzeby fizjologiczne, choć w ciągu dnia wciąż trzeba mu o tym przypominać
  • wypadki w dzień praktycznie się już nie zdarzają, a w nocy mają miejsce sporadycznie
  • coraz rzadziej dziecko zgłasza potrzebę pójścia do toalety matce, choć chce usłyszeć od niej słowa aprobaty
  • może w nocy obudzić się z powodu parcia na pęcherz i zgłosić to rodzicom

CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU

  • liczba przeziębień w ciągu roku waha się od 1 do 4
  • zwiększone prawdopodobieństwo zachorowania na koklusz, ospę wietrzną, odrę
  • bóle brzucha i wymioty mogą być reakcją na nielubianą potrawę
  • zaparcia u dziewczynek

OBAWY I LĘKI

  • występują przeważnie lęki wizualne
  • mniej obaw przed czarownicami, złymi ludźmi, zwierzętami
  • obawy są konkretne, dotyczą np. potłuczenia się przy upadku
  • lęk przed ciemnością
  • lęk przed tym, że mama nie wróci do domu

ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE

  • dzieci znają różnice anatomiczne występujące pomiędzy dziewczynkami a chłopcami i nie budzi już to u nich tak dużego zainteresowania jak wcześniej
  • coraz mniej gier w „pokazywanie”
  • dzieci zaczynają być coraz bardziej wstydliwe i mniej skłonne do obnażania się

SKĄD SIĘ BIORĄ DZIECI?

  • dziecko zaczyna się interesować własnym ciałem, co widać podczas zabawy
  • znów pojawiają się pytania dotyczące pochodzenia dzieci
  • większość wierzy już, że niemowlaki pochodzą z brzucha mamy

5,5 roku

REAKCJA NA STRES

  • ilość i intensywność sposobów rozładowania emocji wzrasta, dziecko może mieć ich kilka
  • częste dłubanie w nosie, obgryzanie paznokci, pokasływanie przypominające tik
  • pokazywanie języka i coraz rzadziej ssany kciuk przed snem
  • początki edukacji szkolnej mogą przyczynić się do wzrostu natężenia jąkania, obgryzania paznokci, ssania kciuka

CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU

  • narzekanie na ból w nogach
  • u niektórych dzieci częste przeziębienia, bóle głowy i uszu
  • bóle brzucha, nudności i wymioty jako reakcja na nowe obowiązki lub początki nauki czytania
  • po 1-2 tygodniach w przedszkolu mogą pojawić się dolegliwości zdrowotne
  • najczęstsze choroby zakaźne: koklusz, ospa wietrzna, odra
  • nadwrażliwość okolicy twarzy, głowy, karku podczas mycia, strzyżenia i innych zabiegów
  • dziecko jest stosunkowo wytrzymałe na ból, ale może stanowczo protestować przeciw zastrzykom lub kroplom do nosa

6 LAT

KONTROLOWANIE PĘCHERZA

  • większość dzieci przejmuje odpowiedzialność, choć bywają momenty, że ledwie udaje im się zdązyć do toalety
  • wypadki zdarzają się rzadko i bardzo zawstydzają dziecko
  • dziecko czasem potrzebuje przypomnienia np. przed wyjściem na podwórko
  • niektóre dzieci chichoczą na dźwięk oddawania moczu, mogą też o tym mówić żartobliwie lub ze złością
  • niektóre dzieci potrzebują chodzić do toalety w nocy, ale nie proszą nikogo o pomoc

REAKCJA NA STRES

  • niezdarność; dziecko często się przewraca
  • kołysze nogami, kopie w stół jedząc posiłki; siedzi na brzegu krzesła, odpycha je do tyłu,
  • mogą się pojawić napady wściekłości
  • dziecko robi miny, wydaje odgłosy gardłowe, naśladuje innych jakby dla zabawy
  • w chwilach ekscytacji dziecko dyszy
  • może pojawić się plucie, obgryzanie paznokci, pokazywanie języka
  • ssanie kciuka pojawia się zazwyczaj u tych dzieci, które miały z tym problem wcześniej; jeśli się tego nie wyeliminuje, to może się nasilić

CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU

  • częste bóle gardła, przeziębienia z powikłaniami (płuca i uszy); częste alergie
  • częste choroby: ospa wietrzna, odra, koklusz, defteryt, szkarlatyna, różyczka i świnka
  • bóle brzucha i wymioty związane z obowiązkami szkolnymi
  • przewracając się dziecko może złamać rękę, nogę
  • nadwrażliwość okolicy twarzy i karku na mycie i dotyk
  • u dziewczynek wzrasta zaczerwienienie genitaliów

OBAWY I LĘKI

  • natężenie stanów lękowych wywołanych przez bodźce dźwiękowe: dzwonek do drzwi, telefon, odgłosy zwierząt itp.
  • obawy przed światem nadprzyrody – duchy, wiedźmy, diabły
  • lęk, że ktoś chowa się pod łóżkiem
  • lęki przestrzenne związane ze zgubieniem się, przed lasem
  • obawy przed żywiołami: ogień, pioruny, woda, grzmoty
  • dziecko boi się zostać samo w domu, ma trudności z zaśnięciem, gdy jest samo w pokoju

ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE

  • dzieci mają dużą świadomość różnic w budowie anatomicznej pomiędzy płuciami i budzi to u nich ogromne zainteresowanie
  • dzieci pytają o różnice seksualne
  • pojawiają się łagodne zabawy seksualne, ekshibicjonizm podczas zabawy lub w szkolnej toalecie
  • gry w „pokazywanie”, zabawy w „lekarza”, mierzenie temperatury w odbycie
  • chichoty, używanie słów związanych z wydalaniem
  • niektóre dzieci narażone są na przymusowy udział w zabawach seksualnych starszych dzieci

SKĄD SIĘ BIORĄ DZIECI?

  • silne i powracające zainteresowanie ciążą, narodzinami i tym, skąd biorą się dzieci
  • pojawia się powiązanie dzieci z faktem małżeństwa
  • ciekawość, jak dziecko wydostaje się z brzucha mamy i czy sprawia jej to ból
  • zdarza się, że dziecko drąży, jaki był początek życia dziecka
  • zazwyczaj dzieci akceptują odpowiedź, że dziecko wzrasta w brzuchu mamy, a poczęło się z nasionka