1 MIESIĄC
ROZWÓJ MOWY
- dziecko wykonuje energiczne ruchy ssania, wydaje odgłosy mlaskania
- wydaje pojedyncze dźwięki samogłoskopodobne i spółgłoski, gdy jest zadowolone
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE
- w pierwszym miesiącu życia dziecko uczy się skupiać uwagę na twarzy osoby dorosłej
- śledzi wzrokiem przedmioty poruszające się przed jego twarzą po łuku
- lokalizuje źródła dźwięku
- zmienia aktywność pod wpływem bodźca dźwiękowego (np. uspokaja się przy kołysankach)
- dziecko uspokaja się, gdy się je podnosi, reaguje na bodźce zmianą mimiki
- odwraca się od nieprzyjemnych zapachów
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- odrywa nos od materaca, nisko unosi głowę
- utrzymuje głowę w górze przez 3 sekundy w leżeniu na brzuchu
- występuje odruch chwytny, który nie ma nic wspólnego z kontrolą woli
- przybiera pozycję embrionalną (dobrze sprawdza się tu „zagnieżdżanie” dziecka w kocyku)
- utrzymuje zgięciową pozycję ciała, występuje silny odruch zamykania dłoni
- dziecko wkłada kciuk do buzi, może pociągnąć kocyk, na którym leży
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- niemowlę czując wilgoć przez pieluszkę może zapłakać podczas snu
4 MIESIĄCE
ROZWÓJ MOWY
- wydaje coraz więcej dźwięków
- bawi się językiem i ustami
- „wypowiada” głoski podobne do W, M, B
- odpowiada na dźwięki wydawane przez dorosłego (dialoguje)
KONTAKTY SPOŁECZNE
- rozpoznaje bliskie osoby, reaguje na ich zniknięcie, okazuje zadowolenie mimiką i ruchami ciała
- śmieje się głośno, gdy się je zaczepia, wydaje okrzyki radości w znanych i lubianych sytuacjach (np. podczas przytulania, kąpieli, spaceru)
- ogląda swoje odbicie w lustrze
- potrafi przyciągać uwagę opiekunów (piskami, śmiechem, dźwiękami)
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE
- słucha dźwięków, które wydaje z siebie grzechotka, a także odgłosów wywołanych przez przedmioty, którymi manipuluje dorosły
- potrafi dłużej koncentrować wzrok na przedmiocie
- obserwuje zarówno swoje dłonie, jak i trzymane przedmioty
- umie skupić wzrok na przedmiotach które są i daleko, i blisko
- reaguje z radością i ożywieniem na widok znanych przedmiotów i wie, jak się nimi bawić
- patrzy z uwagą na miejsce, z którego opiekun zabrał zabawkę
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- unosi głowę pod kątem prostym i utrzymuje ją sztywną podczas pionowego trzymania na rękach
- doskonali umiejętności siedzenia z całkowitym podparciem i z pomocą opiekuna
- podtrzymywane pod pachy dziecko opiera się nóżkami o podłoże i utrzymuje na nich swój ciężar
- pojawia się chwyt dowolny zależny od woli dziecka
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- dziecko oddaje rzadziej mocz, ale wzrasta jego objętość
6 I PÓŁ MIESIĄCA
KONTAKTY SPOŁECZNE I ZABAWA
- z zaciekawieniem przygląda się obcym (może zapłakać na ich widok)
- na widok znanej osoby reaguje śmiechem, gaworzeniem
- zaczyna rozumieć proste zakazy
- reaguje na własne imię
- wyrzuca zabawki i podnosi je
- przytrzymuje łyżeczkę podczas karmienia, próbuje przytrzymywać butelkę
- może trzymać 2 zabawki, każdą w innej ręce
- podtrzymuje zabawkę podczas zabawy, zaczyna jej celowo używać i sięgać po to, co je interesuje
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE
- dziecko ogląda przedmioty podczas manipulowania nimi, wydobywa z nich dźwięk
- spogląda za przedmiotem, który spadł ze stołu
- słucha wydobywanego przez siebie dźwięku
- uspokaja się, gdy usłyszy muzykę
- porównuje przedmioty patrząc raz na jeden, raz na drugi
ROZWÓJ MOWY
- dziecko powtarza niektóre sylaby
- pojawia się gaworzenie samonaśladowcze
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- dziecko obraca się z brzucha na plecy i odwrotnie
- zaczyna pełzać
- swobodne odwracanie głowy w kierunku bodźca, utrzymanie sztywnej główki w pozycji pionowej
- samodzielne siedzenie bez podparcia (dziecko zazwyczaj jeszcze wtedy czegoś się przytrzymuje)
- przechodzi z pozycji leżącej lub siedzącej do stojącej po podciągnięciu za rączki
- w pozycji stojącej podejmuje pierwsze próby stawiania kroków
- dziecko podejmuje próby samodzielnego stania
- ok. 7 m.ż. dziecko samodzielnie stoi z podparciem i wykonuje pierwsze próby robienia kroczków
- dziecko chwyta i manipuluje przedmiotami jedną ręką
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- dziecko zachowuje suchość przez 1-2 h
9 MIESIĄC
KONTAKTY SPOŁECZNE I ZABAWA
- jest zainteresowane otoczeniem, gdy siedzi lub gdy jest brane na ręce
- rozpoznaje obce osoby i często się ich boi (płacze, odwraca głowę)
- wykonuje proste polecenia
- umie odmachać (np. PA PA)
- przygląda się z zainteresowaniem innym dzieciom
- zaczyna naśladować niektóre odgłosy zwierząt
- ma już swoje ulubione gry i zabawy, śmieje się podczas ich wykonywania, zna pierwsze zabawy
- paluszkowe („kosi, kosi” itp.)
- może chować przedmioty, gdy widzi, że ktoś się zbliża
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE
- dziecko przygląda się przedmiotom, manipuluje nimi
- potrafi poszukiwać wzrokiem przedmiotu, który nagle zniknął z jego pola widzenia
- śledzi ruch zabawek wyrzucanych z łóżeczka
- naśladuje czynności dorosłego
- uczy się rozumieć emocjonalne zabarwienie wypowiedzi
ROZWÓJ MOWY
- dziecko gaworzy wyraźnie podwajając sylaby I wypowiada słowo złożone z 2 sylab
- chętnie i intensywnie wchodzi w „dialog” z innymi
- pojawia się gest wskazywania palcem
- początek pola wspólnej uwagi i rozumienia intencji dorosłego
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- dziecko doskonali umiejętność podnoszenia się i korzysta przy tym z niewielkiego podparcia
- dziecko stawia kroki z równoczesnym przytrzymaniem się obiema rączkami np. mebli
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- dziecko może pozostać suche po drzemce lub spacerze
- może pojawić się pierwsze sukcesywne posadzenie na nocniku
1 ROK ŻYCIA
KONTAKTY SPOŁECZNE I ZABAWA
- potrafi wykonać proste polecenia np. podaje przedmiot
- obserwuje inne dzieci i je zaczepia
- lubi słuchać muzyki, reaguje na nią emocjonalnie
- lubi obserwować swoje odbicie w lustrze, uśmiecha się do niego, dotyka je
- lubi zabawę w chowanego
- samodzielnie pije z filiżanki, bawi się w burzenie wieży
- potrafi przez jakiś czas bawić się samo
- jasno wyraża swoje niezadowolenie, gdy nie udaje mu się czegoś wykonać lub gdy czegoś nie potrafi
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE
- kontroluje wzrokiem czynności, które wykonuje za pomocą kredki, łyżeczki itp.
- potrafi mniejszy przedmiot włożyć do większego
- wykorzystuje sznurek, by przyciągnąć do siebie przedmiot (np. autko na sznurku)
- rozumie polecenia słowne, które są poparte gestem (tu, nie wolno!)
ROZWÓJ MOWY
- dziecko rozumie proste polecenia, nazwy niektórych osób, przedmiotów i czynności
- potrafi powtórzyć słowa i sylaby wypowiadane przez dorosłego
- samodzielnie używa kilku słów
- zwraca się do opiekunów (mama, tata, baba), zna imiona najbliższych mu osób
- nazywa przedmioty wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (np. bum bum, fu fu)
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ; ZABAWA
- pewnie raczkuje na rękach i kolanach
- siedząc utrzymuje równowagę
- samodzielnie wstaje, stoi, a stojąc schyla się po przedmioty
- chodzi przy meblach lub trzymając się dorosłego
- próbuje wspinać się na schody
- bawi się klockami
- zna zastosowanie przedmiotów codziennego użytku i próbuje ich używać
- lubi bawić się wodą
- wprawia w ruch przedmioty, które wydają dźwięk
- bazgrze kredką po papierze
- miesza łyżeczką w kubeczku
- trzyma dwa przedmioty, potrafi chwycić trzeci
- umie wyjmować przedmioty z pudełka
- jeśli się mu pokaże, wrzuca przedmioty do pudełka
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- dziecko kaprysi, gdy w pewnych porach dnia czuje wilgoć pieluszki
REAKCJA NA STRES
- płacz, intensywne ssanie kciuka, pieluchy, rąbka pościeli lub innego przedmiotu przed snem, w nocy
lub podczas dnia - przejściowe i przypadkowe rozmazywanie stolca
- kołysanie się przed snem, trzęsienie łóżeczkiem, walenie głową,przekręcanie głową z jednego boku
na drugi - dotykanie genitaliów i elementy masturbacji
1,5 ROKU
ROZWÓJ MOWY
- występują wypowiedzi głównie jednowyrazowe, rzadziej dwuwyrazowe
- dziecko rozumie proste polecenia i zakazy
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- dziecko może zacząć biegać
- buduje wieżę z 2 klocków
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- dziecko potrafi skinieniem głowy lub słowem tak/nie na pytanie, czy chce mu się siku
- może samo poprosić mówiąc „siku”
- jeżeli się przemoczy, to samo ściąga ubranie i jest zawstydzone
REAKCJA NA STRES
- emocjonalna reakcja na rozłąkę z opiekunem
- intensywne ssanie kciuka nawet kilka godzin dziennie, przed zaśnięciem i w nocy
- może zdarzyć się kołysanie i trzęsienie łóżkiem
- rzadkie rozmazywanie stolca
- przesuwanie mebli, wyciąganie rzeczy z szafy, darcie tapet i książek
- napady niekontrolowanej wściekłości
CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU
- przy wysokich temperaturach mogą pojawić się konwulsje
21 MIESIĘCY
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- dziecko podejmuje pierwsze próby samodzielnie rozebrania się
- buduje wieżę z 5 klocków
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- zgłasza wypadki wskazując na mokre plamy
- woła po nasiusianiu lub przed
- cieszy się ze swoich sukcesów, jednak przez częstsze oddawanie moczu częściej zdarzają mu się
„wypadki”
REAKCJA NA STRES
- niszczenie pościeli
- ściąganie ubrań i bieganie nago po mieszkaniu
CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU
- kłopoty z wydalaniem, częste biegunki
DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU
- ulubionym słowem dziecka jest „nie”, a ulubionym kierunkiem – „w drugą stronę”; trzeba
przewidywać reakcje i uciekać się do rozmaitych sztuczek, aby nakłonić dziecko do pozytywnych
zachowań - dziecko nie zareaguje na „chodź tu” – trzeba je nęcić zabawką lub ciekawym przedmiotem; można
też wziąć dziecko na ręce i przynieść - otoczenie dziecka musi być uproszczone, nadmierna ilość bodźców będzie je rozpraszać
- mówiąc do dziecka należy posługiwać się możliwie najprostszym językiem
- rzeczy niebezpieczne umieszczamy poza zasięgiem dziecka, ponieważ nie zrozumie ono, że czegoś nie można ruszać
- nie pytamy dziecka o zdanie; pytania zadajemy tak, żeby miało jak najmniej możliwości powiedzenia „nie”
2 LATA
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE
- potrafi umieszczać klocki o różnych kształtach (lub różnych wielkościach) w odpowiednich otworach
- dobiera do siebie identyczne obrazki, takie same zabawki
- dobiera pary: odpowiedni obrazek do danej zabawki (np. do misia – obrazek misia itp.)
- identyfikuje i różnicuje nowe wyrażenia dźwiękonaśladowcze, słowa, melodie i piosenki
- podejmuje próby grania na instrumentach muzycznych
ROZWÓJ MOWY
- występuje stały wzrost słownictwa
- pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe i pierwsze zdania
- dziecko często o sobie mówi w 3 osobie
- pojawia się tryb rozkazujący
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- w 21-24 m.ż. dziecko podejmuje pierwsze próby jazdy na rowerku, buduje konstrukcje na płaszczyźnie, odkręca pokrywki
- dziecko potrafi zbudować wieżę z 6 klocków
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- nie buntuje się przeciwko siadaniu na nocniku i regularnie zgłasza potrzeby
- w ubikacji samo potrafi zdjąć bieliznę
- potrafi zachować suchość przez całą noc, jeśli się je wysadzi, choć to wysadzenie w nocy może zakłócić jego sen
REAKCJA NA STRES
- rzadsze ssanie kciuka
- reakcje stresowe mają wyraźny związek ze stanami głodu, zmęczenia i przygnębienia
- może się zdarzyć rozmazywanie stolca
- kołysanie się, trzęsienie łóżkiem, podskakiwanie, walenie i gwałtowne turlanie głową
- wiele żądań przed snem
- dziecko rzadko rozładowuje napięcia, zaś zostawione samo w pokoju wyciąga wszystko z szaf i szuflad
OBAWY I LĘKI
- lęki słuchowe: pociąg, ciężarówka, grzmot, spłukiwanie wody w sedesie, odkurzacz
- lęki wizualne: ciemne kolory, duże przedmioty, dziekie zwierzęta, wiatr, duże kapelusze
- lęki przestrzenne: zmiana położenia zabawki czy łóżeczka, przeprowadzka do nowego domu, lęk przed wpadnięciem do studzienki ściekowej
- obawy związane z ludźmi: wyjazd matki, jej nieobecność w porze zasypiania
DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU
- dziecko jest bardziej posłuszne, potrafi wpływać na swoje otoczenie
- należy mu pomagać chroniąc przed skomplikowanymi sytuacjami i posługując się możliwie najprostszym językiem
- dzieci nadmiernie przeciągają wykonywane czynności; wówczas trzeba wkroczyć, nęcić wizją kolejnej czynności, kierować uwagę na interesującą zabawkę
- przy przejściu do następnej czynności dobrze dziecko o tym uprzedzić (myjemy ręcę, bo będzie obiad)
- dziecko nie dzieli się swoją własnością z czystej, wrodzonej dobroci; udostępni swoją zabawkę, jeśli powiemy: „Kuba potrzebuje tego auta”
2,5 ROKU
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- potrafi wstrzymać oddawanie moczu nawet do 5 h
- dziecko potrafi, zajmując się inną czynnością, wstrzymać na chwilę sikanie, po czym podejmuje czynność na nowo
- może mieć problemy z początkiem oddawania moczu
REAKCJA NA STRES
- ssanie palca lub innych przedmiotów może wystąpić w nocy
- czasem zdarza się kołysanie, walenie głową
- nieco masturbacji
- u dzieci sprawnie posługujących się językiem może pojawić się jąkanie
- darcie tapet, odrapywanie tynków, ścian
- wielki bałagan w pokoju, niszczenie przedmiotów, książek, zabawek
- napady wściekłości, ataki agresji; dziecko może uderzyć obcego
CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU
- kłopoty z wydalaniem, długi okres wstrzymywania moczu, u dziewczynek – częste zaparcia
- częste przeziębienia przenoszące się na uczy, szczególnie u dzieci, które mówią powoli
- krwawienie z nosa podczas wypadków
OBAWY I LĘKI
- wiele lęków, a najwięcej przestrzennych: strach przed ruchem, przesuwaniem przedmiotów, niekontrolowanym przemieszczaniem się
- zbliżające się duże przedmioty np. autobus, samolot, ciężarówka
ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE
- dziecko dostrzega różnice pomiędzy pozycjami chłopców podczas sikania, a dziewczynek
- zaczyna interesować się różnicami anatomicznymi występującymi między chłopcem a dziewczynką
DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU
- wiek skrajności; sytuacje wyboru nie są dobre, chyba że dotyczą błahych rzeczy np. „chcesz czerwone czy niebieskie?”
- dzieci niechętnie dzielą się czymkolwiek. Można im pomóc znaleźć „coś innego dla Kuby”, ale nie można oczekiwać, że z wrodzonej dobroci odstąpią swoją zabawkę.
- Dzieci bywają agresywne i samolubne
- należy odpowiednio przystosować otoczenie dziecka: zamykamy drzwi, chowamy rzeczy, których nie powinno ruszać. Jest to bardziej skuteczne niż zakazy i nakazy słowne
- z wyjątkiem sytuacji, gdy oczekujemy bezwzględnego posłuszeństwa, powinniśmy mówić do dziecka tak, by uszanować jego dumę np. „może byśmy…”, „chodź, zrobimy to i to”
- zważając na konkretny sposób myślenia pociech, należy używać słów i zwrotów, które mają dla dziecka znaczenie np. „musi mieć”, „potrzebuje”, „zapomniałeś” itp.
- unikamy pytań, na które można powiedzieć „nie” (np. zamiast: schowaj buty mówimy „a gdzie się daje buty?”)
- można żartować. Gdy dziecko mówi „nie, nie, nie!” z żartem możemy odpowiedzieć „tak, tak, tak”
3 LATA
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE I SŁUCHOWE
- umie układać figury i obrazki w konturach
- składa obrazki z części
- potrafi klasyfikować ze względu na kolor, kształt, kryterium użycia
- identyfikuje i różnicuje nowe słowa oraz rozumie dłuższe wypowiedzi
- powtarza melodie
- pojawia się słuchanie tekstów czytanych
ROZWÓJ MOWY
- pojawia się coraz więcej głosek, dziecko często zmiękcza dźwięki
- buduje złożone zdania
- znacznie wzrasta sprawność komunikacji i kompetencji społecznej
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- dziecko sprawnie chodzi i biega, a także pewnie trzyma przedmioty podczas poruszania się
- umie stać 2-3 s. na jednej nodze
- rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę
- potrafi jeździć na trójkołowym rowerku·nie ma problemów z włożeniem i zdjęciem niektórych ubrań
- buduje wieżę z 8 klocków
- rysuje linię pionową, poziomą, krzyżyk, kółko
- potrafi sam jeść, posługuje się łyżeczką, kubkiem
- samodzielnie myje ręce, buzię
- układa sortery, dopasowuje klocki do odpowiednich kształtów
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- dziecko poprawnie wykonuje wszystkie czynności i zgadza się na tę pomoc, która jest niezbędna
- coraz mniej jest wypadków
- potrafi zachować suchość przez całą noc, a po przebudzeniu poprosić, by je zaprowadzono do ubikacji
- dziewczynki mogą próbować sikać w pozycji stojącej
REAKCJA NA STRES
- ssanie kciuka lub innego przedmiotu w nocy lub za dnia, ale podczas snu dziecko pozwala sobie wyjąć kciuk
- może spacerować w nocy po domu
CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU
- oznaki dużego zmęczenia
OBAWY I LĘKI
- najwięcej lęków wizualnych: czarownice, starzy i pomarszczeni ludzie itp.
- lęk przed ciemnością, zwierzętami, policjantami i włamywaczami
- obawa, że rodzice wieczorem wyjdą z domu
ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE
- słowami próbuje wyrazić zainteresowanie pozycjami przybieranymi do siusiania przez dziewczynki i chłopców
- dziewczynki próbują sikać na stojąco
SKĄD SIĘ BIORĄ DZIECI?
- dziecko zaczyna się interesować niemowlakami, chce mieć własne
- nie rozumie, co to znaczy, że niemowlę rozwija się w brzuchu mamy, ale wie, że pochodzi ze szpitala
- wiele dzieci wierzy, że niemowlę można kupić w sklepie tak jak i inne nowe przedmioty
DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU
- dziecko używa nadmiernie „ja też” stąd chcąc uzyskać dane zachowanie można wskazać inne dziecko, które wykonuje pożądaną czynność
- lepiej powiedzieć „jemy przy stole” niż „nie jemy w wannie”
- dzieci mogą dużo zrobić, jeśli obieca im się niespodziankę
- dobrze reagują na podniety językowe: nowe, duży, silne, niespodzianka, tajemnica, możesz pomóc, możesz spróbować
- dzieci potrafią słuchać argumentów np. „chodź, poskładamy klocki. Będziemy mieć więcej miejsca do zabawy po obiedzie”
- zdarza się, że dzieci dobrze reagują na fantazyjne określenia, typu: czy mały siłacz potrafi przenieść tę kłodę (tj. krzesełko)?
- Dobre są metody pośrednie np. można nakłonić dziecko do zdjęcia butów zgadując kolor jego skarpetek itp.
3,5 ROKU
- dziecko coraz częściej potrzebuje wyładować napięcie emocjonalne
- często ssa palec, nawet w ciągu dnia
- występuje plucie, silne jąkanie się, dłubanie w nosie, obgryzanie paznokci, drżenie rąk, potykanie i przewracanie się oraz płaczliwość
4 LATA
ROZWÓJ MOWY
- dziecko buduje zdania rozwinięte i złożone
- zna coraz więcej przymiotników i używa ich do opisu różnych rzeczy
- występuje coraz mniej neologizmów i błędów językowych
- dziecko zaczyna o wszystko pytać; jego ulubionym pytaniem jest „dlaczego?”
- nazywa relacje przestrzenne, umie opisać położenie zabawek, przedmiotów
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ
- potrafi wchodzić i schodzić po schodach krokiem naprzemiennym
- łapie piłkę przedramionami i przyciska ją do siebie
- potrafi podskoczyć, przeskoczyć przeszkodę lub z niej zeskoczyć
- nie ma problemów z kopaniem i rzucaniem piłki
- dziecko rysuje po śladzie i potrafi zamalować wyznaczony fragment kartki
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- może pojawić się zainteresowanie ubikacjami w innych domach
REAKCJA NA STRES
- ssanie palca tylko podczas snu
- dziecko staje się nie do opanowania a) motorycznie: ucieka, kopie, pluje, obryza paznokcie, dłubie w nosie, robi miny oraz b) werbalnie: przechwala się o obraża, celowo wykrzywia język, używa brzydkich słów, cieszą go wulgaryzmy
- ·lęki i koszmary senne
- potrzebuje oddać mocz w sytuacji stresowej
- ból brzucha, a nawet wymioty
CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU
- przez całą zimę dziecko może zapadać na jedno przeziębienie po drugim
- bóle brzucha w sytuacjach społecznych
- potrzeba oddania moczu w sytuacjach stresujących oraz podczas posiłków
- zdarzają się „wypadki” w sytuacjach nerwowych
- w razie upadku zdarza się utrata przednich zębów
OBAWY I LĘKI
- powracają lęki słuchowe, szczególne odgłosy silników
- obawa przed ciemnością, dzikimi zwierzętami
- lęk przed wyjściem matki z domu, szczególnie wieczorem
ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE
- dziecko wykazuje duże zainteresowanie pępkiem
- w sytuacji stresującej chwyta się za genitalia i często chce siusiu
- dzieci mogą bawić się w „pokazywanie”
- pojawiają się gry słowne związane z wydalaniem
- dziecko rząda prywatności dla siebie i paradoksalnie wykazuje duże zaciekawienie czynnościami toaletowymi innych ludzi
SKĄD SIĘ BIORĄ DZIECI?
- pyta, skąd się biorą dzieci
- niektóre zaczynają wierzyć, że z brzucha mamy, ale innym wciąż jest bliższa wersja, że pochodzą ze sklepu
- pytania, jak wydostało się z brzucha mamy
- wiele dzieci wierzy, że niemowlę wychodzi przez pępek
DYSCYPLINA ADEKWATNA DO WIEKU
- charaktersytyczne są zachowania „nie do opanowania”; należy przymknąć oko na nadmiar arogancji, buntowniczości
- wydając polecenia można skorzystać z ukochanej przez dzieciaki czteroletnie skłonności do przesady
- dzieci są żądne sztuczek i przygód; możemy to wykorzysać mówiąc: chodź, skaczemy do pokoju lub szybko, wyskakujemy z kurtek
- odwołujemy się do niedawno obudzonego zainteresowania liczbami np. „kiedy duża wskazówka dojdzie do szóstki, masz być w łóżku” lub „ciekawe, czy potrafisz się ubrać, zanim dolicze do dziesięciu”
- skuteczne jest wydawanie poleceń szeptem, stwarzanie atmosfery tajemnicy
- dzieci są wciąż silno związane z wyobrażonymi przyjaciółmi; można to wykorzystać, by je nakłonić do posłuszeństwa
5 LAT
ROZWÓJ MOWY (w 5 i 6 r. ż.)
- dziecko coraz swobodniej potrafi prowadzić narracje
- pojawia się wiedza o języku (metajęzykowa) i zainteresowanie słowami
- dziecko swobodnie operuje elementami słownikowymi i gramatycznymi (rzadkie błędy językowe)
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I MOTORYCZNEJ (w 5 i 6 r. ż.)
- dziecko potrafi nauczyć się tańczyć, pływać, jeździć na nartach, łyżwach itp.
- umie powtórzyć sekwencję kilku ruchów
- dziecko skacze na skakance
- potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami
KONTROLOWANIE PĘCHERZA
- dziecko bierze samo odpowiedzialność za potrzeby fizjologiczne, choć w ciągu dnia wciąż trzeba mu o tym przypominać
- wypadki w dzień praktycznie się już nie zdarzają, a w nocy mają miejsce sporadycznie
- coraz rzadziej dziecko zgłasza potrzebę pójścia do toalety matce, choć chce usłyszeć od niej słowa aprobaty
- może w nocy obudzić się z powodu parcia na pęcherz i zgłosić to rodzicom
CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU
- liczba przeziębień w ciągu roku waha się od 1 do 4
- zwiększone prawdopodobieństwo zachorowania na koklusz, ospę wietrzną, odrę
- bóle brzucha i wymioty mogą być reakcją na nielubianą potrawę
- zaparcia u dziewczynek
OBAWY I LĘKI
- występują przeważnie lęki wizualne
- mniej obaw przed czarownicami, złymi ludźmi, zwierzętami
- obawy są konkretne, dotyczą np. potłuczenia się przy upadku
- lęk przed ciemnością
- lęk przed tym, że mama nie wróci do domu
ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE
- dzieci znają różnice anatomiczne występujące pomiędzy dziewczynkami a chłopcami i nie budzi już to u nich tak dużego zainteresowania jak wcześniej
- coraz mniej gier w „pokazywanie”
- dzieci zaczynają być coraz bardziej wstydliwe i mniej skłonne do obnażania się
SKĄD SIĘ BIORĄ DZIECI?
- dziecko zaczyna się interesować własnym ciałem, co widać podczas zabawy
- znów pojawiają się pytania dotyczące pochodzenia dzieci
- większość wierzy już, że niemowlaki pochodzą z brzucha mamy
5,5 roku
REAKCJA NA STRES
- ilość i intensywność sposobów rozładowania emocji wzrasta, dziecko może mieć ich kilka
- częste dłubanie w nosie, obgryzanie paznokci, pokasływanie przypominające tik
- pokazywanie języka i coraz rzadziej ssany kciuk przed snem
- początki edukacji szkolnej mogą przyczynić się do wzrostu natężenia jąkania, obgryzania paznokci, ssania kciuka
CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU
- narzekanie na ból w nogach
- u niektórych dzieci częste przeziębienia, bóle głowy i uszu
- bóle brzucha, nudności i wymioty jako reakcja na nowe obowiązki lub początki nauki czytania
- po 1-2 tygodniach w przedszkolu mogą pojawić się dolegliwości zdrowotne
- najczęstsze choroby zakaźne: koklusz, ospa wietrzna, odra
- nadwrażliwość okolicy twarzy, głowy, karku podczas mycia, strzyżenia i innych zabiegów
- dziecko jest stosunkowo wytrzymałe na ból, ale może stanowczo protestować przeciw zastrzykom lub kroplom do nosa
6 LAT
- większość dzieci przejmuje odpowiedzialność, choć bywają momenty, że ledwie udaje im się zdązyć do toalety
- wypadki zdarzają się rzadko i bardzo zawstydzają dziecko
- dziecko czasem potrzebuje przypomnienia np. przed wyjściem na podwórko
- niektóre dzieci chichoczą na dźwięk oddawania moczu, mogą też o tym mówić żartobliwie lub ze złością
- niektóre dzieci potrzebują chodzić do toalety w nocy, ale nie proszą nikogo o pomoc
REAKCJA NA STRES
- niezdarność; dziecko często się przewraca
- kołysze nogami, kopie w stół jedząc posiłki; siedzi na brzegu krzesła, odpycha je do tyłu,
- mogą się pojawić napady wściekłości
- dziecko robi miny, wydaje odgłosy gardłowe, naśladuje innych jakby dla zabawy
- w chwilach ekscytacji dziecko dyszy
- może pojawić się plucie, obgryzanie paznokci, pokazywanie języka
- ssanie kciuka pojawia się zazwyczaj u tych dzieci, które miały z tym problem wcześniej; jeśli się tego nie wyeliminuje, to może się nasilić
CHOROBY TYPOWE DLA WIEKU
- częste bóle gardła, przeziębienia z powikłaniami (płuca i uszy); częste alergie
- częste choroby: ospa wietrzna, odra, koklusz, defteryt, szkarlatyna, różyczka i świnka
- bóle brzucha i wymioty związane z obowiązkami szkolnymi
- przewracając się dziecko może złamać rękę, nogę
- nadwrażliwość okolicy twarzy i karku na mycie i dotyk
- u dziewczynek wzrasta zaczerwienienie genitaliów
OBAWY I LĘKI
- natężenie stanów lękowych wywołanych przez bodźce dźwiękowe: dzwonek do drzwi, telefon, odgłosy zwierząt itp.
- obawy przed światem nadprzyrody – duchy, wiedźmy, diabły
- lęk, że ktoś chowa się pod łóżkiem
- lęki przestrzenne związane ze zgubieniem się, przed lasem
- obawy przed żywiołami: ogień, pioruny, woda, grzmoty
- dziecko boi się zostać samo w domu, ma trudności z zaśnięciem, gdy jest samo w pokoju
ZACHOWANIA I ZAINTERESOWANIA SEKSUALNE
- dzieci mają dużą świadomość różnic w budowie anatomicznej pomiędzy płuciami i budzi to u nich ogromne zainteresowanie
- dzieci pytają o różnice seksualne
- pojawiają się łagodne zabawy seksualne, ekshibicjonizm podczas zabawy lub w szkolnej toalecie
- gry w „pokazywanie”, zabawy w „lekarza”, mierzenie temperatury w odbycie
- chichoty, używanie słów związanych z wydalaniem
- niektóre dzieci narażone są na przymusowy udział w zabawach seksualnych starszych dzieci
SKĄD SIĘ BIORĄ DZIECI?
- silne i powracające zainteresowanie ciążą, narodzinami i tym, skąd biorą się dzieci
- pojawia się powiązanie dzieci z faktem małżeństwa
- ciekawość, jak dziecko wydostaje się z brzucha mamy i czy sprawia jej to ból
- zdarza się, że dziecko drąży, jaki był początek życia dziecka
- zazwyczaj dzieci akceptują odpowiedź, że dziecko wzrasta w brzuchu mamy, a poczęło się z nasionka